Hoofdartikel Wereldhuis.jpg

kwetsbare bewoners ontzien vraagt om intensieve samenwerking

Aandacht voor bewoners, innovatieve oplossingen en onderling vertrouwen – zo bleef de impact van de gevelrenovatie in Boxtel voor ruim 100 zorgbehoevende ouderen minimaal.

Het is een speerpunt bij vrijwel elk onderhoudsproject: de overlast voor bewoners zoveel als kan beperken. Bij een zorginstelling telt dat belang nog zwaarder. Precies dat maakte de gevelrenovatie van het Wereldhuis in Boxtel extra uitdagend. Want hoe bewaar je de rust voor senioren tijdens een ingrijpende verbouwing? Dankzij de intensieve samenwerking tussen architect, Hendriks én Zorggroep Elde Maasduinen, lukte dat.

Loop je het Wereldhuis binnen, dan voel je meteen dat dit een bijzondere plek is. In dit zorgcentrum voor mensen met dementie en lichamelijke problemen leven mensen uit allerlei culturen met elkaar samen. En dat zie je in alles terug: in de aankleding, de maaltijden, de activiteiten en de aandacht voor feestdagen. Maar bijvoorbeeld ook in de speciale gebedsruimtes. De afgelopen jaren werd duidelijk dat de gevel van het Wereldhuis toe was aan een grondige renovatie. Zo lieten in 2022 delen van de gevel los na een hevige storm. 

kwetsbare doelgroep

Om de juiste aannemer te vinden, startte architectenbureau Snijders en van Stekelenburg in opdracht van Zorggroep Elde Maasduinen een selectieprocedure. “Daarbij zochten we vooral naar een partij die goed kon omgaan met de kwetsbare bewonersgroep”, vertelt projectleider Bram Klijn. “Hendriks kwam als beste uit de bus, mede door eerdere positieve ervaringen.” Dat bleek een goede keuze, zo vindt Jan Kees Metz, concerndirecteur Wonen, Welzijn en Zorg bij Zorggroep Elde Maasduinen. “We verwachtten in dit project actieve participatie van alle partijen. Hendriks stelde alles in het werk om zich aan te passen aan de behoeften van onze kwetsbare ouderen. Dat zorgde vanaf het begin voor een prettige samenwerking.”

Slimme keuzes in de uitvoering
Overlast beperken begint met oog voor bewoners. “Het werd ons al snel duidelijk hoe urgent de renovatie was”, vertelt Tjeerd van de Put, directeur onderhoud van Hendriks. “Maar één ding stond vast: we konden hier niet aankomen met een standaard steigerplan of het voorstel om alle kozijnen te vervangen. Zorggroep Elde Maasduinen wilde de gevel immers gesloten houden. Een tijdelijke verhuizing was bovendien geen optie.” Het bouwteam trof daarom slimme maatregelen: van de inzet van een hefsteiger tot aangepaste werktijden. “Ook op technisch vlak hebben we de plannen wat herzien. Zo hebben we de puien laten zitten, die voldeden nog. Daardoor hoefden we niet bij bewoners in huis te komen.” Volgens Jan Kees maakte vooral de gefaseerde aanpak een groot verschil. “Doordat steeds op één verdieping tegelijk werd gewerkt, bleef de hinder voor veel bewoners beperkt.” Het werd nog even spannend toen de gevelbeplating later werd geleverd. “Maar het lukte ons om het proces daarop aan te passen, waardoor de bouw geen vertraging opliep”, legt Tjeerd uit.

Bram Klijn.jpg
Jan Kees Metz.jpg

vertrouwen als fundament

De maatregelen hadden effect: de overlast bleef beperkt en de ‘reuring’ werd door bewoners zelfs als positief ervaren. “Het is voor ons het grootste compliment als bewoners het jammer vinden dat we weer vertrekken”, zegt Tjeerd. Het soepele samenspel tussen de partijen was hier de sleutel tot succes. Dat bleek ook toen een bewoner tijdens het project slachtoffer werd van een noodlottig ongeval. “De gebeurtenis stond los van het project, maar je kunt je voorstellen dat de impact voor iedereen enorm was”, vertelt Jan Kees. “Het mooie was dat je meteen een enorme eenheid voelde onder alle partijen die hier aan het werk waren. De communicatie was heel open en iedereen deed al het mogelijke om de situatie goed op te vangen en te begeleiden. Dat zegt veel over het onderlinge vertrouwen.”

Focus op ontzorgen
Ons uitgangspunt bij dit type projecten? Zorgen dat instellingen zich kunnen richten op hun kerntaak: goede zorg leveren. “Daarin liggen al uitdagingen genoeg. Daarom nemen wij ze de bouwkundige uitdagingen graag zoveel mogelijk uit handen”, zegt Tjeerd. Die insteek, gecombineerd met de transparante samenwerking, wierp zijn vruchten af in Boxtel. “Ik ben heel trots op het eindresultaat”, zegt Jan Kees. “Er staat nu een eigentijds gebouw dat bovenal veilig en duurzaam is. Maar vooral ben ik trots op onze onderlinge samenwerking, waarin de kwetsbare cliënt altijd centraal heeft gestaan.”